Nagykovácsi blog. Határtalanul, de a határokon belül maradva. Kibeszélő.

Tengerszem a Zemplénben

Országjárás - A Zemplén csodái 5.

2019. december 22. - zord íjász


A zempléni tűzhányók kezdték.

Az emberek folytatták.

A csapadék befejezte.

Ma mindenki a csodájára jár.

Füzér, Boldogkő, Regéc, Rodowan kertje után, a szubjektív zempléni bakancslistám szűk válogatásának ötödik -és egyben utolsó- kedvcsináló darabja: a Megyer-hegyi Tengerszem. A hatodik fejezet már egészen másról fog szólni, és azzal vissza is kanyarodok majd Nagykovácsihoz.

Évmilliókkal ezelőtt, miután a Földanya az első körben kitombolta magát, a zempléni tűzhányók is kihunytak lassan. A lerakódott, laza szerkezetű hamu-kőtörmelék elegyet a hőség, illetve a feltörő forró vízű források oldatai összesütötték/újraolvasztották és egybecementálták. Ez a lyukacsos -darázskövesnek, horzsakövesnek is nevezett-, kvarcitos, kemény kőzet a riolit ártufa, a miocén kor 13-14 millió éves kincse, amiből pl. első osztályú malomköveket lehetett gyártani.

A malomkőbányászat a XV. század hajnalán indult meg ezen a remek terepen, az olasz telepesek gyakorlatát követve. Az olasz módszer szerint, egy-az egyben, aprólékos munkával faragták ki a sziklából a malomkövet, és ennek lenyomata még ma is látható a bányafal oldalában, az íves rajzolatokban. A bányászattal akkor kezdtek el felhagyni a Megyer-hegyen, amikor a malomipart is utolérte az ipari forradalom, és  a nagyobb örlősebességgel dolgozó gőzmalmoknak az évszázadokig híres és keresett "sárospataki malomkő/pataki malomkő " már nem tudott megfelelni, mert a gőzgépek az ún. francia malomköveket igényelték, amelyek sokkal ellenállóbbak voltak. A XIX. század közepére a malomkőfejtés teljesen megszűnt a Megyer-hegyen. (más források szerint viszont 1907-ig még folytatták a kitermelést) A Zemplén azonban nem hagyta cserben a malomkőgyártást, és így Sárospatakot sem: ekkoriban a Király-hegyben és a Botkő-hegyben rejlő, 1850-ben felfedezett, nagy kovatartalmú, és ezért sokkal keményebb, kopásállóbb köveket kezdték el kitermelni. Mindkét hegyen malomkőbányát nyitottak, és ezek nyomán alakult meg a Sárospataki Kovamalomkőgyár, melynek munkáját Európa szerte elismerték és Londonban, 1862-ben díjazták is.  Az idő szele végül ezeket a malomkőbányákat is utolérte. A szintén felhagyott Király-hegyi, és a Botkői kőfejtőt -és az utóbbiban található gejzírkúpot- is érintik a túraútvonalak.

A Megyer-hegy húsába vágott, rajzos oldalú és rendkívül vonzó, a romantikus festmények hangulatát idéző, teraszosan kialakított malomkőbánya falai nagyjából 50 méter mélységűek. A kráterében összegyűlt csapadékvizekből alakult ki a tó. Ez a Megyer-hegyi Tengerszem, egy eső, hó, olvadt jég táplálta tó a meredek bányaszirtek között. A bányakatlan tavának a legnagyobb mélysége 6,5 méter.

A bánya aktív korszakában, a középkori Óbányában összegyűlő csapadékvizet a hegy oldalának -a hossza alapján embertelenül kemény munkát igénylő- átvágásával igyekeztek lecsapolni, de a vájatot soha nem fejezték be. A Tengerszem vízfelszíne ma -elvileg, tehát a szabályszegő leereszkedéseket leszámítva- kizárólag ezen a szűk vájaton keresztül közelíthető meg a turisták számára. Zemplén hegyi mini Samaria-szurdok.A Tengerszemet körbeölelő uat végig egy korláttal biztosították, de nem kell ahhoz Colombonak lenni, hogy az ember lássa a nyomait annak, hogy sem a korlát, sem a tiltó/ figyelmeztető táblák nem riasztottak/riasztanak el mindenkit  a testi épséget vagy éppen az életet veszélyeztető kockázatvállalástól: van egy jellegzetes és láthatóan csábító jellegű lapos padka az egyik sziklafal alatt, ami olyan, mintha az Isten is láblógatós, magányos filozofálgatós, beszélgetős, ölelgetős programokra teremtette volna...az mindenesetre kiderült, hogy ezt nem csak én látom így, és akadt, aki szívesen megreszkírozott egy lábtörést. Vagy súlyosabbat is, hogy lejusson ide. De a romantikus helyszínt kereső szerelmi vágytól, a puszta bátorságpróbán keresztül egészen addig, hogy az apuka felhozza a kisfia leejtett, kedvenc matchboxát egy kiszögellésről, bármi lehet az indokok között. Talán nem véletlen, hogy vállalkozó kedvű és fantáziadús emberek is lehetőséget látnak ennek a korlátokat áthágó, szabályszegő, izgalmakat kereső hajlandóságnak a törvényes kiaknázására...tehát értelemszerűen a nyilvános közerkölcs, illetve az előírások és lehetőségek adta határokon belül.Amikor ott jártunk, már ki voltak feszítve azok a sziklafal oldalában, körbe, illetve a tó felett azoknak a dupla, párhuzamosan futó drótköteleknek egy része, amelyek a Tengerszem felett csábítják majd sajátos felfedező túrára a karabineres-sisakos-kesztyűs, mászó-egyensúlyozó kedvű kalandkedvelőket...ha jól tippeltük meg a létesítmény célját. Nekem ugyan kissé veszélyes elgondolásnak tűnik, -bár az általam ismert kalandparkok némelyikében ennél is magasabban egyensúlyoznak a föld felett a kalandozók- szóval könnyen lehet, hogy tévedek, és ez csak valami kiválasztottaknak szánt edző/gyakorlópálya. Pláne, ha ez már régóta működik, -bármi legyen is az igazság a célját illetően- csak én nem tudok róla. Google barátom nem dobott ki rá semmit, és elég frissnek tűnt minden. A faszerkezetű kiszolgálóhelyiségek (?) váza is állt a bánya egyetlen erre alkalmas, szélesebb, lapos, sík területén, ahol -gyaníthatóan- majd a felszereléseket tárolják és adják rá a kalandtúrázókra,...és ellátják a zúzott, horzsolt sebeket is. Nem vitás, hogy rendkívül népszerű program lesz az erre fogékony látogatók körében. (frissítés, köszönet kissaby-nak az információért: ez az önkormányzati határozat tartalmazza a Tengerszemet érintő turisztikai fejlesztéseket. Részlet a határozatból: 

„...A pályázat azonban nem csak az útfelújítást tartalmazza, hanem egy teljes bicikli út kialakítását is magában foglalja, valamint a Tengerszem teljes területének rendbetétel is megvalósul. Kitakarítjuk a víz melletti részeket, lepucoljuk a sziklákat, mindezek mellett pedig több attrakciót is kiépítünk.

Ilyen lesz például Magyarország leghosszabb via-ferrata pályája, mely két részből fog állni. Az egyik egy könnyebb szakasz lesz, míg a másik értelemszerűen egy nehezebb. Mindezekhez a megfelelő személyi hátteret is biztosítjuk majd. A tavat függőhidakkal fogjuk könnyebben bejárhatóvá tenni, és megvalósul egy olyan épületrész is, ahol szeretnénk bemutatni a 15-16-17. századi malomkőgyártás történetét. A Tengerszem legmagasabb pontján pedig egy kilátó is épül, mely tökéletes kilátást nyújt majd Sárospatakra és a Zemplénre” – mondta a polgármester.

A Tengerszemen már megkezdődött a bozótirtás, de a munkálatok befejezése csak 2019 tavaszára várható.)..."

A természeti és emberi közreműködéssel létrejött képződmény, 1997 óta országos jelentőségű természetvédelmi terület. Többféle útvonalon keresztül is megközelíthető:

  • a legnépszerűbb és talán a legkevésbé megerőltető, a Malomkő tanösvény, Sárospatak felől, a régi malomkő-gyár -botkői malomkőbánya-gejzírkúp ösvényen ( végig kitáblázott út, 12 km hosszú a teljes kör)
  • harcos turisták választhatják a Makkoshotykáról induló útvonalat, a meredek kaptatókon felfelé, és a  ravaszul csavarodó túraútvonalat követve
  • mi Károlyfalvánál tértünk le a 37-es főútról és a Mikolai-horgásztónál parkoltunk le: nagyon ismert hely, elsősorban a horgásztó, de szerintem az itt élő kedves emberek okán is, akik öt perc alatt rádumálják a messziről jött, bamba turisták arra kapható tagját egy finom pálinka-tokaji kostolóra és borvásárlásra, és akiknek a rokonsága/ismerősi és baráti körének egy része -ezen egyszerűen berosáltam- Nagykovácsiba való, (!) onnan jött vagy oda házasodott. Ilyen szúnyoglábnyom-kicsi ország, mint ez a Magyarország, nincs még egy a Földön, de az Univerzum milliárdnyi lakott bolygóján sem, az tuti. Elmész az ország sarkába, és a legváratlanabb, legeldugottabb helyen, egy rövid beszélgetés után kiderül, hogy mindenki-mindenkinek vagy valakinek a haveri pereputtya, rokona, veje, menye, sógora, fiaborja, ottlakikazizéőtismerem. Mindenesetre a Zemplén egyik legbarátságosabb kutyáját is hátrahagyva, egy masszívan kitaposott -a térképeken is szaggatott vonallal jelzett- ösvényen kell haladni 100 métert, ezzel lerövidítve a Károlyfalváról induló piros jelzésű túraútvonalat, majd erre rátérve, az erdei ösvényen át, 40 perc gyaloglás után érkezel meg a Tengerszemhez. Bármelyiket választod a három közül, -az egyszerűbbet, vagy a sportosabb, kaptatósabb ösvényt, vagy a szelíden emelkedő utat -a földrajzi jelleg miatt, ezúttal is kivédhetetlenül sétálni kell egy kicsit a hegynek felfelé. Ez a Zemplén. Békés-megye tájain pédául kevésbé számít próbatételnek egy-egy nevezetesség megközelítése. Itt azonban, igen.

De amikor megérkezel, tudni fogod, hogy vétek lett volna kihagyni.

A blogposzt össze fotója egyenként itt, vagy diavetítésként itt megtekinthető.

A bejegyzés trackback címe:

https://zordidok.blog.hu/api/trackback/id/tr7915359686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2019.12.23. 17:46:52

Szép.
Ilyenkor célszerű egy Google maps fedvényt betenni.

zord íjász · https://zordidok.blog.hu 2019.12.23. 17:59:38

@gigabursch: Ja, szoktam ilyesmivel élni a blogban, most már bánom, hogy kiszedtem, az első verzióban még benne volt. Igazad vala.

kissaby 2019.12.24. 09:32:12

Szia! A malom tó túrista atrakcióiról szóló határozatot, annak célját a sárospataki önkormányzat honlapján találod meg. (PDF) Valaki álmodott oda jó pár sziklamászóknak szánt sport utat, és 2 via ferrata utat. Mivel nagyon nem hírdetik, ezért azok akiket érint nem is tud róla. Nekem személy szerint, leginkább az az érzésem, hogy valakik ezáltal jutottak némi apróhoz. Az attrakció elkészültének határideje elvileg 2019 május 30. Én április környékén jártam ott, nekem úgy tűnt hogy van még híjja.

zord íjász · https://zordidok.blog.hu 2019.12.24. 09:47:55

@kissaby: Köszönöm. Megkerestem. Be is rakom frissítésként az információt a posztba. Nos, igen, ahhoz képest, hogy mi mindent kéne ott látni, nekem is úgy tűnik, hogy van némi lemaradás a projektben.