Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Nagykovácsi blog. Határtalanul, de a határokon belül maradva. Kibeszélő.

Zord idők

Nagykovácsi utcakertek 2.

Sziklakertek, sziklák, folyami kövek, kavicságyak, murvaborítás, díszgyepek, pázsitok...és a kert növényei

2018. július 03. - zord íjász

Tudod mi az a horror vacui?

Ha még nem hallottad, akkor kissé elnagyolva, anélkül, hogy elmerülnék a téma részleteiben (eltudnék), a képzőművészetben annak a művészeti ábrázolásmódnak a kifejezésére használják, amelynek lényege, hogy az alkotó a mű elkészítésekor a rendelkezésre álló területet (pl. az egész vásznat, egész falat, az egész illusztrált könyvoldalt) teljes egészében betölti, kitölti valamilyen módon, valamilyen mintával, pl. az ábrázolás főalakjai, fő motívumai mellett. Szó szerint fordításban: félelem az ürességtől. Évszázadokon és százféle ábrázolási módon átívelő története van. A modern művészet kezdeteitől, ma pedig már különösen, a képzőművészet minden ága, a festőművészettől a szobrászaton át a képregényekig, de ilyen értelemben pl. a filmművészet is (pl. Jancsó Miklós a végtelen, üres terekkel, a hosszú snittekkel, vagy a 2001 Űrodüsszeia híres nyitójelenete) kifejezetten hangsúlyos és beszédes elemként kezeli az üresen hagyott tereket/a negatív tereket, mert ez a jelentéstartalom felerősítésének hasznos és fontos eszköze. Ez azonban nem volt mindig így, és egy kitöltetlen mező pl. egy a festményen, egy rajzon, ahol nem volt figura/szín/jel/díszítés/bármi a főalakok mellett, a befejezetlenséget, a félbehagyottságot jelentette.

A kertművészet azonban már nagyon korán, sőt, ha úgy tetszik a képzőművészetet bőven megelőzve felfedezte magának az üres terekkel való játékot: legerőteljesebben a japán kertek éltek ezzel az alkotási móddal (a japán kertek gyakorlatilag csak képzőművészeti alkotásként értelmezhetőek, és  a horror vacui vonatkozásban az ázsiai művészet is jelentősen eltér pl. az európaitól) de a francia kertek geometrikus, szabályozott, nagyívűen tagolt terei is ide sorolhatóak. A tájépítészek, kertművészek számára az üres mezőkkel, a szabadon hagyott terekkel játszani, egyfajta rutinfeladatnak számít: az összes híres arborétumot és kastélykertet e rendezőelv alapján építették fel, a világ minden táján. A nagy, dekoratív, befogadó kerteket át kell látni, szükség van távlatokra és üres terekre, mert a látogatónak éreznie kell a környezetet, amelynek ő is szerves része, és ezt a nagy tisztásokkal, a szoliter növényekkel, a látvány fókuszpontjába helyezett magányos fák vagy facsoportok kiemelésével érik el. A Szigligeti Arborétum és a Folly arborétum is szép példája ennek, hogy olyat is említsek, amelyekről már volt szó a blogban, Nagykovácsi aranytartaléka kapcsán.

A Nagykovácsi utcakertjeit bemutató sorozat első posztjában olyan kerteket gyűjtöttem egybe, ahol az egész utcakertet, az adott utcakert jelentős részét, vagy a növényültetésre szánt területet teljes egészében elborították a növények: talajtakarók, évelők, fák, egynyáriak...befedték a rendelkezésre álló teret. Mondhatnám: az első részben a kertek rendező elve a horror vacui volt, a félelem az ürességtől. Talán két kivétel akadt a sorban, de a talajtakaró erőteljes és domináns alkalmazása, mint afféle közös nevező, ott is érthetővé tette számomra a két utcakert szerepeltetését a listán.

Itt, a második részben a rendező elv éppen az ellenkezője lesz az elsőnek: az összes kert közös nevezőjeként éppen az üres tereket, a tagoltságot, a távolságot, a szabadon hagyott és látszó, nem szerves talajtakarást lehet megemlíteni. Jellemzően nagy kövek/sziklák, murvaágyak, díszkavics ágyak, kulé-kavics borítások alkotják a látszó, negatív teret, és ezek a növényekkel azonos súlycsoportba esnek a látvány megítélésekor.

1. Dekoratív kialakítású utcakert, sokféle szín és forma vegyítésével. 
2. Járda, parkoló és kavicságyazatos utcakert egyben, elegánsan és nagyvonalúan kezelt növénykiültetéssel.3. Rózsa nélkül nincsen kert, tartja az ősi kertész közmondás, de a díszkavics ágyazaton tulajdonképpen bármilyen évelő vagy egynyári növény tökéletesen mutat, ha kellő mennyiségű virágot hoz az összhatás eléréséhez. Szellősen ültetett növények, szabályos lombkoronák, fehéren világító kavicságyazat: akár klasszikusnak is nevezhetném.4. Lehet, hogy nem ez a Györgyi Zoltán főépítész kedvenc utcakezelési projektje ("kősivatagosítás", lásd az első részt), de tagadhatatlanul nagyon hű japánkert hangulatot kölcsönöz a ház utcafrontjának. Talán nem tűnik föl elsőre, de nem árt észrevenni a sziklában található természetes madáritatót, ami minimum az esők idején megtelik, amit a madarak és a szomjas rovarok is hálás szívvel köszönnek. Dupla jó pont.5. A kerti építőelemként bevonuló vasúti talpfák a személyes kedvenceim: remekül néz ki lépcsőként, támfalként, virágládaként, sőt, Nagykovácsiban még kerítésként is funkcionál egy háznál. (majd lesz róla fotó a polgári engedetlenség kerítéseinek bemutatásánál) A bejárati kapu előtt kialakított utcakertben a formára nyírt fácska, a vasúti talpfa, a folyami kavics, a bontott tégla, a levendula kombinációját csak egyféleképpen jellemezhetem: ötös. A folytatás, a vasúti talpfákból kialakított támfal is hasonlóan kitűnő: a levegősen ültetett növények hozzák a swinget, mint Benny Goodman.
6. Ebben tévedni nem lehet: levendulák, klasszikus kőtörőfüvekkel párosítva, kavicságyon.7. Ismerős? Nagykovácsi legszebb kerítései között is szerepelt és itt az elegáns kőfal, kőtámfal, levendula trió, a szabályos lombozatú fasorral adja a ritmust. Hibátlan.8. Mondtam: tévedni ebben nem lehet. A levendula mindent visz.9. Domináns örökzöldek és lomhullatók durva sziklaágyon, egy elég hálátlan meredekségű utcában, keskeny utcakertben. 10. Erről az utcakertről több fotót is készítettem, különböző évszakokban, mert akár kitűnő illusztrációs anyaga is lehetne egy kertművészeti ágnak...és az is. Létezik egy kertészeti stílus, ami kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy a kert az elszáradt, elvirágzott, pihenőre tért növényekkel ősszel és télen is dekoratív, látványos és színes maradjon. Vannak ennek a műfajnak specialistái, jellemzően angol kertészek (természetes, hogy angolok, és tudjuk is, hogy miért, egyenesen Kósa Gézától). Ez az utcakert szép példája ennek: minden évszakban pazar.11. Főleg ez a talajból alig 20 cm-re kiemelkedő gazdag színvilágú sziklakert az, ami megragadott: fix helye van a sorban. Komoly munka, komoly erény ezt így rendben tartani. Bravo.12. A bambuszok nem számítanak ritkának Nagykovácsiban. Itt egyszerre több funkciót is betöltenek, de ezekkel a hatalmas fehér sziklákkal igazán különleges hangulatúak, nem hagytam volna ki.13. Sziklakert, sziklák nélkül, de hangsúlyos kőszegéllyel. Láthatóan még nincs teljesen készen, de én látom, amit látnom kell, és a mirtuszlonc, levendula, boróka, kőtörőfüvek, kőfal csoport elérte nálam a beválogatási szintet.14. A fűnyírással itt sem lesz gond, de ne ítélj elsőre: itt nem fognak autók sem parkolni. Hálás, domináns díszfű adja a lelkét ennek a paraktikus és jól kezelhető utcakertnek. Ez is Nagykovácsi utcakertjeinek egyik arca. Egyáltalán nem rossz kialakítás. A hosszú szakasz talán elbírna még egy növényt valahol, de ezt leszámítva szerintem nagyon korrekt utcakert. Akik "kősivatagosításoznak" (scrabble!) azoknak jusson eszébe, hogy sokkal üdítőbb látvány ez, mint a hegyvidéken, egynémely luxusvilla előtt terjedő gaz, és ezzel máris beljebb vagyunk a pozitív mezőben. 15. Szintén zenész.16. Rakoncátlan növény-sünök tolakodnak és civakodnak a kőalmákért. A kertészet alapvetően nem egy vicces műfaj, de ez az utcakert szerintem az. És jó is.17. Ez kissé kilóg a sorból, mert se sziklák, se kavicságyazat jelenléte nem felfedezhető, de a növényválasztás és az elrendezés miatt, határozottan van benne számomra valami sziklakert hangulat, így beraktam a válogatásba.18. Magáért beszél. 19. Szintén része volt a legszebb kerítések sorozatnak. Ritkán látni ilyen tökéletes fasor-kerítés-utcakerti növény-talajtakarás összhangot. Minden forma és minden szín a helyén, mindenből pont annyi látszik és annyi van, amennyi kell.20. Üdvözlöm az olvasót Nagykovácsi legkarakánabb utcakertjénél. Még hozzáfogható, vele egy napon és egy lapon említhető utcakert sincsen sehol a faluban. Egyetlen gigantikus növényfallá összeolvadt mezei juhar és galagonyakerítés, amelyben egy alagúton át lehet bejutni a házhoz. Letaglózó növénybrutalitás. Imádom. A legjobb madármenedék és madárfészkelő hely a világon: konkrét tapasztalatom van ilyesmiről, elmeséltem már, bár a mi kis galagonyabokrunk megszeppenten meredne erre az ősállatra. ősnövényre.21. Ez az utcakert olyan, mint egy buddhista szerzetes bölcs és csendes szava a zajos világban. Egy tanítás az utcakert lényegéről. Egy kert-filozófiai alapvetés. Nem kell túlzásokba esni. Nem kell megijedni. Nem kell millió forintokból utcakertet építeni. Lehet, ha tudsz, de nem kell. Lehet másként is, lehetsz más, ha más akarsz lenni. Ízlés, akarat, szorgalom, elmélyülés, néhány egyszerű virág, színek, formák: megvalósítható a kert-mennyország, egyetlen négyzetméteren. Valami oknál fogva – és ez igazi öröm a bloggernek – gyakran, akinek szép kerítése van, annak szép az utcakertje is. Ez a negyedik példa erre, két blogposzt alatt. Mert ez a kerítés is szerepelt a válogatásban. De az utcakert még a kerítésnél is szebb. Vagy ugyanolyan szép, na, nehogy elszomorodjon a kerítés.22. Akár az előző párja is lehetne.23. Olykor nem kövek, hanem sűrűn kezelt gyepek, illetve pázsitok alkotják az üres tereket a növénykiültetések között. E vonatkozásban is mutatkozik némi átfedés az első fejezettel, de az alább látható példákban a fűnek sokkal hangsúlyosabb szerep jutott, ezért illesztettem ide őket. Elsőként ez a pompás, a gyeppel elegánsan tagolt, és a toronyként magasodó ciprusokkal tűzdelt utcakertet hozom szép példának. Igazán impozáns és meggyőző látvány. Mondjuk, az az utcáról is látszik, hogy fák tekintetében nincs hiány a kertben. Ez a ház egymaga legalább 3 másik telket is kiválthatna Nagykovácsiban, ahol egyetlen lombos fát sem ültettek a kertekben, holott ez kötelező lenne. Igazi erdő, kívül, belül.24. Először a falusias kertek közé raktam, de aztán inkább áthelyeztem ide. Kár a szavakért: mindent tudsz.25. Ne tévesszen meg: ez egy másik kert, de ugyanúgy kihagyhatatlan.26. Ez a kert az elegancia, a stílus és az jó ízlés kis parkja: minden hibátlan benne. Itt mutatkozik meg igazán az ősi kertész alapigazság: lehet bármilyen gyönyörű növényekkel tele a kerted, ha a fű nincsen szépen lenyírva, állandóan kezelve és ápolva, az összhatás csorbulni fog. Ez a dekoratív és színes növénypárosítás, szinte kikényszeríti, hogy ilyen szép legyen a gyep, mert ez elengedhetetlen része a tökéletes harmóniának.

A falusias hangulatú utcakertek, falusias növénykiültetések a harmadik részben kerülnek sorra.

Itt megnézheted a második rész összes fotóját egyenként, vagy itt, diavetítésként. És itt az első rész összes fotóját egyenként, vagy diavetítésként pörgetve. És ez itt a harmadik rész: a falusias kertek.

A bejegyzés trackback címe:

https://zordidok.blog.hu/api/trackback/id/tr5914089279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása