Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Nagykovácsi blog. Határtalanul, de a határokon belül maradva. Kibeszélő.

Zord idők

#ejráérünkarramég

Hashtagra esünk a szemétben. Hetekig. Hónapokig. Évekig. Örökre.

2019. május 14. - zord íjász

Mottó 1: "Annak az országnak, ahol az emberek az utcaseprő szeme láttára dobálják el a szemetet, annak az országnak vége." (Moldova György)

Mottó 2.: Kaliforniában a szemetelés büntetése 1000 dollár. (diverz)

Mottó 3.: Nem bántja a szemét? ( a MAHIR környezettudatosságot erősíteni kívánó és illegális hulladéklerakás elleni reklámkampányának szlogenje az 1990-es évek közepéről, kb. 10 évvel ezelőtt újrafuttatták)

Mottó 4.: Ma már nem az van, hogy dögöljön meg a szomszéd tehene is. Ma már az van, hogy dögöljön meg a szomszéd is. (Geszti Péter)

#apolgármesterintézi. Nagyon helyes: azért kapja a pénzét. Itt is intézi. Itt is intézi. Itt is intézi. Itt is intézi. Nagyon intézi. Jól teszi. Mindez hasznos, valós, igaz, és csak gratulálni lehet hozzá, mint a postásnak, amikor rendesen kihordja a levelet, #maiskihordtamaleveleket. Ráadásul választások jönnek, és Nagykovácsiban elindult a választási kampány, ezt tudjuk. Kigördült tehát a hashtag-facebook-like szuperexpressz, a lájkvadászat már jól megy, de a műsort sajnos nem csak virtuálisan fogják megmérettetni. Az én ízlésemnek ugyan kissé fanyar ízű a Polgármester Asszonynak ez az intenzív politikai-pártpolitikai-újraválasztási önfényezése a Nagykovácsi Önkormányzat facebook oldalán, de Magyarországon élünk, ahol a NER-propaganda elől nincs menekvés, és ki nem szarja le az én avítt ízlésemet. Talán már én is leszarom, próbálok haladni a korral.

De a szuperexpressznek is kell karbantartás. Van az úgy, hogy homokszem kerül a gépezetbe. 

Vagy egy egész szeméthalom szorul a fogaskerekek közé. 

1.

Ez egy filozófiai probléma.

Másképpen szólva, egy filozófiai problémáról való elmélkedésre invitálom az olvasót.

Tedd fel magadnak a kérdést: először is, mit teszel magánemberként, és másodszor, mit tennél polgármesterként, ha valaki szarfészekké és szemétteleppé változtatná a környék egyik utcaszakaszának darabját, amelyen át az otthonodat megközelíted? Egyáltalán: teszel valamit? Teszel vagy tennél bármit is? 

Ismét másképpen: ha polgármester lennél, ráadásul egy olyan településen lennél polgármester, mint Nagykovácsi, amely Magyarország egyik legdrágább települése, és hosszú évek óta mindig az első öt között szerepel a hasonló jellegű felmérésekben, és amely település egyik legfőbb vonzerejét éppen a zöld és egészséges környezetével kapcsolatos valós/téves összképnek köszönheti (lásd a 3. pontot a linken), nem éreznéd-e még sürgetőbbnek és fontosabbnak, hogy fellépj minden olyan tevékenység ellen, amely ennek a településnek a közterületeit (!), tehát a felelősségi szinted első számú spektrumát rombolja, pusztítja és csúfítja? És ha ráadásul mindez olyan környéken történik, amelyet minden nap érintesz az utazásaid során, nem forgatnád-e még dühödtebben a hős környezetvédő lángpallosát...halkan megjegyezve, hogy jogosan zsebelhetsz be ezáltal akár némi plusz politikai/emberi/erkölcsi/morális hasznot is, ha már úgy adódott, hogy az élet tálcán kínálta számodra a lehetőséget?

De csak, ha gyorsan cselekszel. A késlekedés jelentősen tompítja, vagy akár meg is szünteti a pozitív hatást.

Túl elméleti a kérdés? Akkor ássunk ennek a filozófiai, értékítéleti vonatkozásokat boncolgató kérdésnek a mélyére egy kicsit.

2.

Április 22. a Föld napja. Külön poén, hogy az ominózus közterületi szennyezés, amiről szó lesz, majdnem napra pontosan ekkor került napvilágra vagy ekkor történt: ez már önmagában is jól indokolhatóvá tenné ezt a posztot.

Aki nem egy betömedékelt, bezárt bányaakna legalsó szintjén töltötte az elmúlt éveket, az tudja, hogy a Föld milyen drámai környezeti változásokon megy keresztül, és nagyjából azzal is tisztában van, hogy a bolygó/ az állat-és növényvilág/ a környezet jelen állapotának előidézésében miféle szerepet játszott és játszik az ember. A várható társadalmi következményeket is tekintve csak a legbutább, legtájékozatlanabb, legsötétebb humanoidoknak lehetnek illúziói és téveszméi, illetve csak a leggátlástalanabb, vegytiszta gazemberek próbálnak terelni ez ügyben, de ezúttal nyugodtan mellőzhetjük a felesleges köröket a tételes bizonyítás terén. A Föld minden lakójának köze van a brazíliai őserdők kiirtásához, a sarki jégmezők és a gleccserek olvadásához vagy a biodiverzitás sérüléseihez is, mert ezek hatása bolygószinten érezteti a hatását, és nincs hová elbújni előle. A végtelen példatár túlságosan általános és akár távolinak, megfoghatatlannak tűnő eseményeivel szemben azonban, ezúttal egy nagyon is zsigeri, konkrét, helyi, és tűpontosan azonosítható gondolkodásmód lenyomatáról és bizonyítékáról tudok beszámolni, amely hűen igazolja, hogy nem csak globálisan, hanem lokálisan is jellemző, hogy lenne még bőven tennivaló.

A nagyívű és globális környezeti-társadalmi válságok párhuzamai helyett, most ennek az agglomerációs menekülttábornak, Nagykovácsinak a szerény mindennapjaiból merítenék egy esetet: könnyen befogadható lesz. 

3.

Közel egy hónappal ezelőtt, egy séta során elhaladtam egy telek mellett. Ez a telek egy olyan utcában van, amely Kiszelné Mohos Katalinnak, Nagykovácsi fideszes polgármesterének házától és utcájától nagyjából 400-500 méternyire fekszik, tehát nem túl közel, bár a közel nagyon relatív fogalom is lehet, de mindenesetre olyan útvonalon, amelyet nagy valószínűséggel minden nap érintenie kell, ha haza akar jutni. Erről a telekről lepucolták a Víg End korszak egyik klasszikus építményét, egy régi faházat, az utcán pedig tövig kivágták az ott álló összes fát, bokrot, cserjét. Ez utóbbit még meg lehet magyarázni: előkészület egy építkezéshez, új kerítés épül, elgazosodott, betegség támadta meg, #mittudomén. Nem ez a lényeg tehát, bár a helyi rendeletek szerint egy ilyen, közterületet érintő fakivágási/zöldtisztítási akció esetében is merülhetnének fel kérdések, de ezek talán hivatalosan is lejátszásra kerültek, noha személy szerint erősen kétlem. A telken belüli állapotok pedig nem érdekelnek.

A közterület azonban az enyém is, és a fakivágásokon kívül, történt itt más is. Én ennek az országnak és ennek a falunak a polgára vagyok, itt élek, ez az én hazám, Nagykovácsi pedig a szűkebb otthonom, és minden, ami ennek az országnak/falunak a vizeit, levegőjét, földjét, zöldterületeit, útjait és úttalan útjait, vagy bármiféle infrastruktúráját érinti a közterületeken, ahhoz nekem közöm van, akár aktív, akár passzív szinten, pusztán csak azáltal is, hogy szembesülnöm kell vele, de legfőképpen akkor, ha negatív hatással bír a közterületre és a környezetre. Helyi lakosként, magyar polgárként, környezetvédőként és európai emberként van közöm hozzá. Neked, aki ezt olvasod, élj bárhol e hazában, szintén közöd van hozzá: ha nem közvetlenül, hát oly módon, hogy a befizetett adód egy adott része, amely a központi költségvetésen átáramolva szétterül az önkormányzatok kasszáiba, felhasználásra kerül a kényszerű ártalmatlanítások, tájrehabilitációk, szemétszállítások stb. keretében...miközben annak a pénznek jobb helye is lenne, amennyiben a polgárok betartanák az alapvető emberi normákat, a jogszabályokról nem is beszélve.

A telek és ház lepucolása után az utcafront képe átalakult egy kissé a közterületen a korábbi állapotokhoz képest. Ez volt a végeredmény:

1.2019. Április 21.-én készült a fotó, de a szennyezés néhány nappal korábbi...vagy esetleg régebbi is.

Én nem tudom, hogy ki hagyta ott a szemetet. Nem tudom ki idézte elő ezt az állapotot. Nem érdekel, hogy a telek tulajdonosa(i) -azt se tudom, ki(k) az, és nem is törődöm vele- vagy a melósok hagyták-e maguk mögött ezt a szarfészket, az azonban teljesen egyértelmű, hogy mikor és milyen tevékenység nyomán alakult ki/tárult fel a nevezett helyzet. Csakhogy ahhoz, hogy az önkormányzat illetékesei lépéseket tegyenek ennek az ügynek az orvoslására, nem is kell tudni, hogy ki az első számú felelős: ezt majd ők lejátszák egymás között, vagy kideríti, aki akarja, akit érdekel, akinek a munkája. A telek előtti közterület rendben tartása (járda, árok, zöldsáv stb.) ugyanis mindig a mindenkori tulajdonos kötelessége, és ez törvényben és helyi jogszabályban is rögzítetten előírt kötelesség. A tulajdonos felszólítható, bírságolható, ellene eljárás indítható, ha elmulasztja a háza/telke előtti terület tisztántartását. Pont. Sőt: valójában az sem számít, hogy a szennyezés mikor történt. Ha csak a gazolás után bukkant elő a szemét, az is teljesen lényegtelen, mert ez nem befolyásolja a rendeletekben rögzített eljárást. Én pedig nem azért költöztem ide 20 évvel ezelőtt, hogy másoknak az utcára kibaszott/az utcán otthagyott mocskát kelljen látnom a sétáim során, heteken át. Akinek nem tetszik, hogy Nagykovácsiban tilos a környezetet beszennyezni, annak el lehet innen menni.

2.3.4.2.-3.-4. fotó: 2019. Május 10. Megállt az idő.

5.img_7292.jpgTegnapi fotó: nem változott semmi.

4.

Vártam ezzel a blogposzttal 27 napot. Szerintem elég korrekt és türelmes voltam. Ahogy eddig, úgy most sem vádolhat meg engem senki elfogultsággal, kivéve a primitív barmokat, de ők nem számítanak. Egyáltalán nem számítottam rá, hogy ez a történet kitart 27 napig. Engem lepett meg a legjobban, hogy igen. Már azon is csodálkoztam, hogy én eddig kibírtam. Úgy gyűlt bennem, mint a 27 napja visszatartott hányás. Elegánsabban szólva, mint az elfojtott düh, bár amit kiadtam magamból dühömben, az színtiszta, de professzionálisan felépített hányás volt. Kár, hogy egy tévedésen alapult. 27 napig ugyanis abban a hitben voltam, hogy ebben az ügyben nem történt és nem történik semmi: biztosan tudom, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki ugyanígy gondolta, mert szem-és fültanúja voltam ebben az utcában olyan beszélgetéseknek (igen, többnek) amikor mások is teljes értetlenségüknek és elkeseredésüknek adtak hangot, ezt a közterületi dúlást látva...amelyet nem szüntet meg és nem számol fel senki.

Tudtam, amit mindenki, aki képben volt az alapvető tényt illetően: ahogy nekünk, akik erre jártunk, úgy az összes környékbelinek és Kiszelné Mohos Katalinnak, Nagykovácsi fideszes polgármesterének is 27 napon keresztül, minden áldott hétköznap látnia kellett ezt a szemetet. Kiszelné Mohos Katalin Nagykovácsi fideszes polgármestere 27 napon keresztül, minden áldott hétköznap elhajtott, elsátált, elment, elrepült, eltáncolt, elsuhant emellett a szemétkupac mellett. Azt hittem, Kiszelné Mohos Katalin, Nagykovácsi fideszes polgármestere 27 napon keresztül nem tett ez ellen semmit. Gondoltam, biztosan eljátszotta az évenkénti egyszeri műsort a Te Ne Dobd El akcióban, kicsit megcsiszolta és felpolírozta az imázsát így a választások előtt, begyűjtötte a lájkokat, aztán a kampány-szemétszedés és a propaganda-környezetvédelem fényes napjának lecsengése után, bedobta a fideszarrogáns #mindenkielmehetabúsba#jövőreveledugyanitt#kitérdekel tablettát...ami eleve nem lenne rá jellemző. 

Azt hittem, a füle botját sem mozdítja az ügy megoldásának érdekében, miközben neki ez nem csak emberi, polgári, hanem hivatali kötelessége is lett volna. Erre hegyeztem ki a posztot, ami már soha nem fog felkerülni, mert teljesen át kellett írnom. Irgalmatlanul pofára estem, igazán ritkán rohanok ennyire #nyitottszájjalafaszerdőben. Mentségemre legyen mondva, hogy egyrészt én is a szóban forgó közterület állapotának változatlanságára alapoztam, másrészt a naivitásomra, harmadrészt a hazai politikai közéletről szerzett negatív tapasztalataimra, amely ezúttal kétséget kizáróan károsan befolyásolta a higgadt helyzetmegítélésemet. Ha az emberre a nap 24 órájában ömlik a szar a hírfolyamból ennek a rezsimnek a tetteiről, óhatatlanul csorbulni fog az független és távolságtartó gondolkodásra alapozni kívánt helyzetmegítélése...én sem vagyok kivétel. Kiszelné is a fidesz támogatásával lett polgármester Nagykovácsiban, a választási kampányának a lezárása sem sikerült túl fényesre, és bár nálam azóta ritkaságnak számít, hogy komolyabb negatív kritika érje a tevékenységét, azért mindig ott bujkál bennem a kisördög, hogy lassan bedarálja a rendszer őt is, és egyre jobban #elNEResedik. Időnként bele kell sétálni egy-egy ilyen pofonba, hogy visszazökkenjen minden a régi kerékvágásba. Nem minden fideszes emberevő. Vagy nem mindig. Megfeledkeztem a saját intelmemről. Lazítani kéne.

Azért 3 és fél év véres rutint szerezve ebben a szellemi játékban,-és 2005 óta kommentelve szerte szét a neten-  annyi életösztönöm még bőven maradt, hogy ne kövessek el durva hibát: mielőtt élesítettem volna a 100%-os készenléti állapotban lévő blogposztot, amivel le akartam szedni a keresztvizet is a polgármesterről, mellesleg megírtam az elküldendő bejelentést féltucatnyi e-mail címre, fotókkal mellékelten, úgy döntöttem, futok egy kört az illetékeseknél, és egy utolsó ellenőrzésképpen körbetelefonáltam a NATÜ/Jegyző/Településmérnök/Közterület-felügyelő(KF) négyszögben. Igazad van: ezzel kellett volna kezdeni. Kiderült, hogy végre-valahára, valakinek #telelettafasza és bejelentést tett erről a felháborító állapotról,( hogy ez mikor történt pontosan, abban találtam némi ellentmondást, de ezt elengedtem) A közterület-felügyelőn nem múlt: ő azonnal intézkedett, amint bejelentést kapott, és nyilván nem lehet egyszerre 200 helyen, hogy mindenről értesüljön. A polgárok együttműködése nélkül ez nem megy. De az első polgárnak minimum élen kellene ebben járnia...ez a szeméthalom pedig az ő figyelmét semmiképpen sem kerülhette el, így titokban valahol azt reméltem, ő volt az, aki a bejelentést tette. #éslőn.

Hivatalos tájékoztatás kértem. Amit folyamatban lévő ügyről el lehetett mondani, azt megtudtam. Kiszelné először szóban, majd május 2.-án írásban is kérte a közterület-felügyelet intézkedését, részben a szemét eltakaríttatására, részben pedig a kitört szegélykövek helyreállíttatására vonatkozóan. A közterület-felügyelő sínre tette az ügyet, az ilyenkor szokásos rutineljárás szerint: fotózott, jegyzőkönyvet vett fel, írásbeli figyelmeztetést helyezett ki, és mivel erre nem érkezett válasz, a bírság kiszabását kezdeményezte.#lesznemulass 

5.

Ez tehát a jó hír, és nincsen semmiféle "de".

Ebből az egész történetből csak azt nem értem, miért tartott ez ilyen sokáig, -én nem vártam volna május 2.-ig sem az írásos bejelentéssel, hasonló esetben, erős érintettségnél- illetve miért kell ennek így haladnia. Elfogadom, elismerem, tudomásul veszem: ezek szerint idehaza én vagyok a türelmetlen, én vagyok a radikális, én vagyok a szélsőséges, én vagyok az, akinek ez lassúnak és nehézkesnek tűnik, én vagyok az, aki azonnali és kíméletlen hivatali/hatósági drón-válaszcsapást kérek erre a közterületi-környezetkárosító terrorcselekményre...kötelezzék a tulajt a közterület azonnali rehabilitációjára és rendbetételére, vagy rendeljenek el kényszer-szemétszállítást és takarítást, és számlázzák ki a tulajnak a költséget, de szerintem tizenötszörös szorzóval megfejelve az alapösszeget a végszámlában.

Ismét egy tévedésem: eddig úgy hittem/azt gondoltam volna, ha egyenesen a polgármester kér intézkedést egy áldatlan állapot felszámolására, a NATÜ még aznap ugrik, és miután a KF mindent rögzített, jegyzőkönyvezett és felmért az eljárás lefolytatásához, rögtön eltakarítják a szemetet. Magunk között szólva, abban azért majdnem teljesen biztos vagyok, ha Bencsik Mónika szólt volna be szóban egy ilyen ügyről anno a hivatalba, akkor öt percen belül a KF mellett kivonul a telekhez a NATÜ, a Készenléti Szolgálat, a településmérnök, a jegyző, a főépítész, az összes alpolgármester és képviselő, élükön a temperamentumos-lokálpatrióta Dékány Angellával, valamint a Nagykovácsi Harckocsizó Dandár első lépcsős csapásmérő egysége,  plusz 12 dobermann is, aztán ezt a szemetet 43 másodperc alatt eltüntetik az utcáról a településüzemeltetés alkalmazottai, és mire a Méltóságos Asszony is kijön szemrevételezni a kitakarított helyszínt, le van terítve a vörös szőnyeg is. Aki ismeri a Bencsik-éra 12 évét, az viszonylag kevés túlzást találhat ebben a karikírozásban. Kiszelné Mohos Katalin nem egy Bencsik Mónika, ami egyszerre lehet nagyon mély elismerés és kemény kritika is bizonyos értelemben, de a környékén biztosan nincsenek olyan harcosok, mint pl. Dékány -még azokra az időkre értve, amikor szövetségesek voltak-  pedig igény szerintem lenne rá. Ahogy elnézem a fejleményeket, egyre inkább.

Értem én, hogy az ügymenet nyilván ezekben az esetekben is rögzített és rendeleteken/törvényeken nyugvó, nem lehet önkényesen eljárni benne. De örökké így kell ennek lennie? Miért nem lehet ezen módosítani? Miért nem lehet rugalmasabbá, életszerűbbé tenni? Nyilván van ebben valami mozgástér, nem kell/nem lehet/nem is mindig érdemes minden szabálysértővel udvariaskodni. Számtalan helyen belefutottam : Ausztriában, Svájcban, Németországban ilyen anomáliák esetén azonnal elrendelik a környezet eredeti állapotának visszaállítását. Herr Günther és Frau Schmidt nem bámulná 27 napon keresztül ezt a mocskot az utcájában...és tényleg nem. Olvastam -talán a Határátkelő blogon- hogy a jó svájciak ilyenkor konkrétan rendőrt hívnak, illetve eleve rendőrnek kell intézkednie. A polgárbarát, emberbarát, szelíd tónusú, nem a büntetésre, hanem a józan belátásra, pozitív kommunikációra építő türelmes ügyintézésnek sajnos megvan az a hátránya, hogy az itt élők és az idelátogatók (külföldiek is, vendégek) közben egy hónapig ezt a sittes ganét láthatják Nagykovácsiban...és még ki tudja meddig. Jó ez így? Miért kell a polgároknak ezt eltűrniük? Egyszerűsítem: nekem #kibaszottulfelkúrjaabúrámat, hogy azoknak az embereknek kell kényszerűen elviselniük ezt az állapotot, akik soha nem tennének ilyesmit, és próbálnak tisztességesen és európai emberként élni itt, egy olyan természeti-közterületi környezetben, amelyet elképzeltek önmaguknak, és amely ideális lenne, de legalábbis az alapvető normákhoz igazodó. Vagy talán létezik valami türelmi időszak a szemetelőknek? A telektulajdonos 30 vagy 60 vagy 120 napig még ott hagyhatja a szemetet a közterületen? Asztahűha, ja, nem, másban sincs.

Visszatérve, biztosan akadnak, akik azt hiszik, hogy ennek a fenti "fideszes" jelzőnek itt semmi jelentősége nincs, és csak azért raktam bele a szövegbe, mert valamiféle "kössünk már bele a NER-be" hiányérzetem van, és ürügyet keresek egy kis politikai szurkálódásra, holott a fidesz/párthovatartozás szempontjából a történet irreleváns. Illetve fordítva, a párthovatartozás irreleváns a történet szempontjából. Ez egyrészt igaz, másrészt azonban árnyaltabb a kép. Először is, ehhez a minden alapot nélkülöző, ócska, nyálfröcsögve köpködő, politikai identitásra helyezkedve gyűlölködő, vagy éppen neki is szolgalelkűen sipítozó, párttálib-nyugdíjas-tanító nénis kötekedéshez, amit a jelzett humanoidok művelnek, nekem valóban semmi közöm, mert ez nem az én műfajom, én sosem csinálok ilyesmit, a szelídebb verzióit pedig igyekszem elkerülni...és már ebben a blogban is többször bizonyítottam, hogy bármikor megdicsérem ezt az önkormányzatot/polgármestert, ha okot ad rá. De ha kritizálni támadna kedvem, -amire most nincs igazán okom- azt is indokolni tudom. Azt azonban, hogy ennek a jelzőnek itt értelme van, bizonyítani fogom, mert a történet csak így lesz kerek és teljes. 

6.

2017. májusában és júniusában a helyi hulladékszállítás időnként csikorgó, de mégis alapvetően korrekten és tisztességesen zötyögő szekere végleg kátyúba jutott: megénekeltem a hattyúdalát ennek a folyamatnak. Az utcákon gyűlt a szelektív hulladék, egymásra torlódtak a begyűjtési időpontok meg a szemétkupacok, aztán csak dőltek a dominók, és végül minden ment a kukába. Egyrészt szó szerint, másrészt képletesen. Azóta új cég végzi a hulladékszállítást, jobb feltételekkel és kibővített szolgáltatás keretében, #dicséretérteapolgármesternek. Az ominózus és botrányos időszak alatt azonban rendesen felkapták a vizet a jó adófizető polgárok.

Egyikük -és nem kell félnem attól, hogy ismét kiírom a nevét- Eördögh Péter ügyvéd úr volt, a független balcsapott avatott mestere, aki tehát az önkormányzati választások idején is megmérettette magát 2014-ben, amikor Kiszelné megszerezte a mandátumot Bencsik Mónika elől. Az ügyvéd úr egyébként is rendkívül aktív civil életet élt a helyi politikai/társadalmi közéletben...nem kimondottan  a kormányzatot/a fideszt támogató megnyilatkozásokkal a politikai témák felbukkanásakor, vagy a faluvezetés tetteinek vizsgálatakor. 2017-ben sem hagyta szó nélkül az áldatlan utcai állapotokat és afféle polgári engedetlenség/demonstráció/tiltakozás/figyelemfelhívás keretében látványosan kihelyezte a szemetét az utcára, de azért betartva a polgári normákat is (egy ügyvédről beszélünk), mivel csak lefotózta a zsákokban kirakott szemetet az utcán, majd vissza is vitte, a facebook közönség/követők nagy tetszésére. Lehet vitatkozni arról, hogy ez az akció célravezető volt-e, vagy ez volt-e a legjobb mód a helyzettel szembeni elégedetlenség kifejezésére, -én teljesen megértem az érzelmi részét- de ennek megvitatásába most ne bonyolódjunk bele. Pro és kontra érvek egyaránt felsorakoztathatóak lennének, de ami sokkal érdekesebb és a poszt témájába vág, az az önkormányzat reakciója volt. Az önkormányzat természetesen azon melegében értesült az ügyvéd úr szokatlan cselekedetéről, és szinte bámulatos gyorsasággal reagált.

Nagykovácsi Önkormányzata
1 órája · 
Nyílt levél Eördögh Péter részére.

Tisztelt Eördögh Péter úr!
Nemrégiben Ön a településünk teljes közössége által tapasztalt és elszenvedett hulladék-elszállítási fennakadás elleni tiltakozásul három zsák hulladékot dobott ki Nagykovácsi közterületére. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy:
· ezzel Ön nem járult hozzá a fennakadás megszüntetéséhez,
· a szerződött hulladékkezelő partnerünk miatt kialakult hulladékkrízist tovább mélyítette és senkinek nem mutatott sem példát, sem megoldást,
· szabálysértést követett el, amikor közterületre illegálisan hulladékot helyezett ki, ami szabálysértési eljárást von maga után.
Kérjük, hogy a jövőben tartózkodjon az olyan véleménynyilvánítástól és magatartástól, amellyel saját lakóhelyét szennyezi és lakóhelyi közösségének tagjaitól tagadja meg a tiszteletet. (önkormányzat facebook oldala, szó szerinti idézet)

A reakcióra az ügyvéd úr is egy nyílt levélben válaszolt, ami ugyan kissé eltekeri a blog vezérfonalát, de illik iderakni, hogy mindenki képbe kerüljön. ( a zárójeles, kövér szöveg az én megjegyzéseimet tartalmazza, de a levélbe nem nyúltam bele)

Kedves ...(moderátor neve)!
Nagyon köszönöm, hogy a Nagykovácsi oldalon közzétette, (ha jól értem, ez konkrétan a népszerű és zárt facebook csoportra vonatkozik, amelynek jelenleg 5000 tagja van, és nem az önkormányzat hivatalos oldalára, ahonnan én a szöveget kimásoltam) az Önkormányzat nekem írt „Nyílt levelét”, ez egy igazán figyelmes lépés volt az Ön részéről és újabb tanúbizonysága annak mennyire is elfogulatlan az Önkormányzattal szemben.( ha nem értenéd: maró gúny.)
Tévedés ne essék, egyáltalán nem találom károsnak e levél megjelenését és megismerését a lakosság körében, mert bár nem tartom magam – nem is vagyok az – közszereplő, de szerintem a helyi facebook csoportokban én vagyok az első, aki az Önkormányzattól ezen a fórumon kap ilyen jellegű levelet. Ez igazán megtisztelő is lehetne, ha nem tette volna magát ezzel nevetségessé az Önkormányzat.
Azt azonban hiányolom és úgy tűnik legnagyobb erőfeszítése ellenére sem sikerül teljesítenie az úgynevezett: KIEGYENSÚLYOZOTT TÁJÉKOZTATÁS elvét !
Az én válaszlevelemet elfelejtette közölni, igaz nagy szükség nem volt rá, hiszen magam ezt megtettem.
Remélem a jövőben is ilyen nagy gondot fordít egy – egy kérdés több szemszögből történő bemutatására !
Kiváló munkájához további sok sikert kívánok !
Tisztelettel:
dr. Eördögh Péter
Azért álljon itt a válaszom is, bár már mindenki ismeri:
Tisztelt Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzata!
A tisztelt Hivatal megint saját tájékozatlanságának adta példáját, nem először és nem utoljára sajnos.
1. Célom egyedül a figyelemfelkeltés volt, amellyel a tisztelt Hivatal tehetetlenségére akartam felhívni a figyelmet. Sikerrel!
2. Nem követtem el szabálysértést, mert ugyan levittem a zsákokat és a kerítés falánál le is fényképeztem, utána azonban visszahoztam, ha akarják még most is megtekinthetik, mert annyira jól működik a szemétszállítás Nagykovácsiban. Legfeljebb művészi fotóimért büntethetnének meg!
3. A fennakadást nem a lakosságnak kell megoldania, hanem az Önkormányzatnak!
4. Szerződött partnerük többek között azért került ilyen helyzetbe, mert az általam egyáltalán nem tisztelt FIDESZ kormányzat ezt is központosította, pénzt vont el, az Önkormányzat pedig szó nélkül tűri.
5. Az Önkormányzat alapvető kötelezettségeinek nem tesz eleget!
6. Egyelőre szabad véleménynyilvánítás van és nem tartozom azok közé, aki befogná a száját, ha az Önkormányzat alapvető érdekeket sért. A saját portájuk előtt söprögessenek előbb.
7. Nem gondolom, hogy akciómmal bármilyen problémát tovább mélyítettem volna, elég mélyen járunk már így is a mocsokban.
8. A lakóhely közössége nevében ne nyilatkozzanak, mert az utóbbi időben tapasztalhatták, hogy a többség kifogásolja az Önök pipogyaságát.
9. Nem az én dolgom a fennakadás megszüntetése, de mint adó- és szolgáltatást fizető igenis elvárom, hogy a pénzemért mindenki tegye a dolgát leginkább a tisztelt Önkormányzat.
10. Igazán megtisztelve érezhetem magam, hogy az Önkormányzat nyílt levelet intézett ez ügyben hozzám, de rossz helyen kopogtatnak.
11. Jogászként nem hallottam arról, hogy már a facebook-on is lehet szabálysértési eljárást indítani, kezdeményezni!
Nagykovácsi, 2017. június 20.
Tisztelettel:
dr. Eördögh Péter
(Szívesen vettem volna és az udvariasság is azt kívánja, ha ehhez a nyílt levélhez az Önkormányzat részéről valaki a nevét adja. Ez így meglehetősen snassz!)

Ennyi a történet lényege. A tanulság? A tanulság mindössze annyi, hogy a Nagykovácsi önkormányzat -és itt most kifejezetten az önkormányzatról, annak kommunikációjáról és politikai vetületéről beszélek- két évvel ezelőtt még nem volt ennyire visszafogott az illegális közterületi hulladékelhelyezéssel kapcsolatban. Egy olyan faluban, ahol a hulladékgarázdálkodás 40+ éves távlatot ölel fel, ez a nem meglepő: még érthető is lenne, ha az önkormányzat hevesen reagál, hiszen egy rossz beidegződés és egy káros hagyomány utóhatása elleni küzdelemben, minden alkalmat meg kell ragadni ahhoz, hogy eljuttassák a környezettudatosságot erősítő üzeneteket. Nem lehet vitás, hogy az az ismeretlen telektulajdonos, akiről e blogposztban szó van,-amennyiben az önkormányzat álláspontját elfogadjuk- szintén "szennyezi a saját lakóhelyét és megtagadja  a lakóhelyi közösségének tagjaitól  a tiszteletet", szintén "szabálysértést követett el, amikor a közterületre illegálisan hulladékot helyezett ki", és szintén "szabálysértési eljárás alá vonható ", amint az meg is történt. Két apró különbség azonban van a 2017-es és a mostani eset között. Először is a jó ügyvéd úr egyetlen percre sem szennyezte be a közterületet. Másodszor, 2017-ben a politikai és kormánykritikus ellenfél talán egy kicsit gyorsabban részesült a hidegzuhanyból önkormányzati kommunikációs szinten, és nála nem volt türelmi időszak meglebegtetve sem. Neki villámgyorsan feldobtak egy szabálysértési eljárással fenyegető üzenetet a nyílt virtuális térbe, és ezt megosztották egy zárt facebook csoportban is. Az ember ilyenkor óhatatlanul kombinálni kezd, hogy miért történik ez így, -illetve akkor most miért nem már aznap történt meg az írásos bejelentés, amikor ez a szeméthalom szétterült az utcában- de szerintem az önkormányzatnak van a legkevésbé szüksége arra, hogy a faluban kombinálni, pletykálni, elméleteket gyártani kezdjenek...mert ez a falu egészén kihat, a falu egészére visszahullik. 

7.

Ja, a filozófia. Ha a polgárok erre járva azt gondolhatták (!) hogy a polgármestert nem érdekli ez a szeméthalom- akkor a polgárokat miért érdekelné némi kis szemétkupac itt-ott? Miért kéne és hogyan lehetne tőlük elvárni, hogy betartsák a szabályokat és előírásokat, ha láthatóan -de tévesen megítélve a helyzetet- szabadon garázdálkodhatnak a közterületen és -ránézésre- semmiféle retorziótól nem kell tartaniuk? Az ember azt hinné, hogy húggyá, szarrá, rommá büntetik ebben a népszerű, felkapott, gazdag faluban azokat, akik ilyen durván megsértik a közösségi együttélés szabályait...és, hogy így van, ez a befolyt bírságokat összesítő táblázatokból kiolvasható. De ezek szerint ez legalább is hosszan elodázható. #nemkalifornia Ezt a szemétkupacot nem csak én láttam: az elmúlt 27 napban vajon hány százan/ezren látták vagy hány ezerszer autóztak, sétáltak el mellette a polgárok? Vajon mit gondolhatnak erről ezek az emberek?  És talán nem mindegyikük olyan, mint én, illetve azok, akik hiteles információra éhesek: nem mindenki kérdez rá, nem mindenki néz utána a fejleményeknek, nem mindenki facebookozik, hogy megismerje a tényleges helyzetet. Nagyon keményen bele kell majd állnia az önkormányzatnak a rendelkezésére álló összes kommunikációs csatornán, ha meg akarja indokolni, miért hever itt ez a szemét közel egy hónapja. Tehát nem az a kérdés, hogy a tulajt majd megbüntetik-e, ha nem tesz eleget az első felszólításnak -igen, megbüntetik- hanem az, hogy hasznos-e ha ez a sittkupac közben végig az utcát dísziti? Muszáj ezt a szemetet itt tárolni az eljárás ideje alatt?

Rossz üzenet, ha igen.

Miért a #leszarom tabletta lett a legnépszerűbb ebben az országban, akár a politikai közélet akár a hétköznapi élethelyzetek, konfliktusok terén?  És Nagykovácsiban? Akkor miért ne nyírnák a polgárok a füvet a tilalmi időszakokban, a csendrendelet idején? Miért ne flexelnének már vasárnap reggel? Miért ne bömböltetnék a tuc-tuc mulatóst hangszorórepesztően, hogy 15 telekkel arrébb is hallani lehessen? Miért ne raknák le a szemetüket a körtésben? Miért ne hordanák ki a szemetüket az erdő széléhez? Miért ne hagynák ott a kutyaszart mások háza előtt, és miért ne szaratnák tele az Új Faluközpont területét, hogy aztán az óvodásokat sebtében kelljen visszaterelni az oviba? Akkor miért ne csesznék bele a háztartási szemetüket a buszmegállóban lévő kukába?

6.


2019. Május 8. A buszmegálló szemeteskukája, a felújított Tisza-kastély előtt. 

Ez nem egy egyenes és direkt összefüggés: persze, hogy nem azért történik mindez Nagykovácsiban, mert a polgárok is azt hiszik -és tévesen hiszik, de egy idő után ez a hit önálló életet él- hogy a polgármester is keresztülnézett ezen a szemétkupacon 27 napig, és nem is az elmúlt 27 napról beszélek. Ez egy életszemlélet lecsapódása: fellazulnak a keretek, az ingerküszöb magasabb, a társadalom morális elvárásainak ugróléce viszont egyre lejjebb kerül, és egyre öntörvényűbbek, egyre lekezelőbbek és egyre fenyegetőbbek  a válaszok is...az élet minden területén, nem csak a politikában. Ez a szemétkupac...hisz nem érdekelt senkit...nem vitte el senki. Téged érdekel? Vagy csak engem? Ketten vagyunk? Vagy többen is? Mert én azt hittem. Tévedtem volna? -ilyen kérdéseket tesznek/tehetnek fel maguknak a polgárok ezt a szemetet látva. Aztán utat engednek a zárt facebook csoportokban a digitalizált fotelharagjuknak, hogy a Kiszelné miért tűri ezt. Nincs annyi like, ami ezt a látványt feledteti, mert erre járva ebben mindenki elhasalt. Azok pedig, akik nem itt éltek, csak látogatóban voltak, vagy csak kirándultak, telket néztek, házat kerestek, és aztán elmennek innen, talán semmit sem tudnak meg ennek a történetnek az igazságáról, csak annyit visznek magukkal, hogy milyen mocskos ez a falu, ez az utca, ez a környék.

Kell ez nekünk? Megér ez annyit, hogy mondjuk nem költöznek ide? Ideiglenesen csökken a zsúfoltság ugyan, kevesebb lesz a betelepülő, amitől majd sokan csapkodják a tenyerüket az örömtől, de oda a falu jó híre. De az adott környéké biztosan sérül. 

#gyorsanösszekéneszedetni

A jó világ majd az lesz, ahol nem kell a megoldásra heteket várni, és amikor majd nem kell a megoldást kiböjtölni. #magyarországígyszeretlek #nagykovácsilegyenzöldéstiszta#legyenérdemesittélni...ha esetleg valaki felteszi magának ezt a kérdést.

Nekem pedig, teraszkedvelő emberként jár annyi esély, hogy ez a -remélhetőleg- elgondolkodtató szösszenet talán szélesebb körhöz is eljuthat.

De ha nem így lesz, akkor is megérte. A szeméthalom pedig -remélhetőleg mielőbb- eltűnik.

És ez a lényeg, semmi más.

7.

8.Nagykovácsi, másik hely, más időpont: 2017. Április 1.-én fotóztam. Emberek, akik nem csak kampányeseményeken vagy kampány keretében szedik a szemetet a faluban, hanem mindig. Akadnak még ilyen elvetemültek itt, néhányan,...vagy sokan. Van remény. 

A képek, együtt, itt.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zordidok.blog.hu/api/trackback/id/tr2114823960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása